Пізнай себе

 У нас відкривається рубрика, яку можна назвати «Пізнай себе». В ній будуть запропоновані цікаві та дуже легкі для обробки тести, вправи.

Мозок на 100%

 У нас виникли питання щодо нашої швидкої втоми, а тако ж:

-        Що таке стрес?
-        Які механізми впливу стресу на наш організм?
-        Чи можна боротися зі стресом без ліків?
Ми вирішили знайти відповіді на ці питання. Запрацювала наша учнівська лабораторія.
Стрес (з англ. stress – напруга) – система реакцій організму у відповідь на будь-яку висунуту до нього вимогу.
Це вплив несприятливих факторів, що заважає нам розвиватися природним, «правильним» чиномЦе «чудовисько з багатьма головами», і кожна відгризає свою частку від нашої душі і тіла.
Вчені визначили один із основних факторів шкільних стресів, у яких систематично перебувають діти в умовах навчально-виховного процесу (Базарний Володимир Пилипович):
-                   класична сигнальна ліво-півкульна (вербальна) основа побудови процесу навчання;
-                   пригнічення почуттєво-інформаційних і нейромоторних ритмів в умовах систематичної нерухомості дітей.
Дані показують: більшість учнів перебувають у стані хронічної втоми, що є головною причиною їх нервово-психічного виснаження. Різними дослідженнями зафіксовано такі показники в розвитку учнів шкільного віку: низький рівень пізнавальної активності, мотивації навчальної діяльності; порушення емоційної сфери; високий рівень тривожності; несформованість навичок спілкування.
Статистичні дані доводять:
-                   учні шкільного віку 80-85% денного часу проводять у сидячому положенні, лише 12% учнів шкільного віку мають захоплення, які більш-менш пов'язані з руховою активністю;
-                   школярі засвоюють програмовий матеріал на 70%;  24% учнів шкільного віку відчувають труднощі в навчанні; пропуск занять учнями лише у початковій школі становить 30%;
-                   за час навчання в школі 70% функціональних розладів у фізичному стані переходять у стійку хронічну патологію; у 2 рази збільшується кількість нервово-психічних розладів, у 3 рази - захворювань органів травлення, у 4-5 разів - захворювань органів зору.
За Інтернет-ресурсами ми визначили, що для сприйняття інформації важливим є тип розумової діяльності.
За даними нейропсихології, 48 % людей мислять логічним шляхом і 52 % - образним. 24 % логічно мислячих людей переходять до образного мислення і 26 % образно мислячих людей переходять до логічного мислення. Більшість психологів вважають, що збереження того чи іншого матеріалу в пам’яті людини міцно пов’язане з характером сприйняття світу, з типом мислення. 


Тест «Ведуча півкуля мозку»
    Вашій увазі пропонується тест, що допоможе визначити, яка півкуля мозку у Вас є ведучою та які риси характеру Вам притаманні.


    1. Якщо переплести декілька разів пальці рук, Ви помітите, що зверху завжди оказується один і той же великий палець. Якщо це великий палець лівої руки – то Ви людина емоційна. Якщо правої – у Вас переважає аналітичний склад ума.




           2. Візьміть ручку чи олівець. Спробуйте «прицілитись», вибравши мішень та глядячи на неї обома очима через кінчик ручки або олівця. Закрийте одне око, потім інше. Якщо мішень сильно зміщується при закритому лівому оці, тоді ліве око – ведуче. Якщо сильно зміщується при закритому правому оці – то ведуче праве око. Праве ведуче око говорить про твердий та наполегливий характер, ліве – про м’який та поступливий.



   3. Якщо під час переплетіння рук на грудях зверху (з ліктем) оказується права рука, ви схильні до простоти та добродушності, якщо ліва – до кокетливості.


   4. Якщо Вам зручніше хлопати правою рукою під час аплодування, можна казати про рішучість Вашого характеру. Якщо лівою, то Ви схильні до коливань перед прийняттям рішення.


Тепер позначте отримані в цих чотирьох тестах результати буквами П (правий) та Л (лівий) та знайдіть особливості свого характеру  в наступних варіантах відповідей.
ПППП: для Вас характерною є постійність, орієнтація на загальноприйняту думку. Ви не любите конфліктувати, спорити, сваритися.
ПППЛ: риса, що визначає Ваш характер – нерішучість.
ППЛП: навпаки, для Вас характерною є рішучість, почуття гумору та артистизм. Дуже контактний тип характеру.
ППЛЛ: рідкий тип характеру, близький до попереднього, але більш м’який. Спостерігаються деякі протиріччя між нерішучістю та твердістю.
ПЛПП: м’якість характеру сполучається з аналітичним складом ума. Повільне звикання до нового, обережність.
ПЛПЛ: слабкий та рідкий тип характеру. Володарі нього схильні до чужого впливу, часто беззахисні.
ЛППП:  основна риса характеру – емоційність, що сполучена з недостатньою наполегливістю. Люди з таким типом характеру мають багато друзів, пристосовуються до різних умов життя, піддаються впливу інших.
ЛППЛ: характерна м’якість та наївність. Потребують уважного, особливого ставлення до себе.
ЛЛПП: притаманні простота та дружелюбність, деяка суперечливість та схильність до самоаналізу.
ЛЛПЛ: у Вашому характері переважають простодушність, м’якість та довірливість. Такий характер зустрічається дуже рідко.
ЛЛЛП: Ви емоційні, енергійні, рішучі, але часто наспіх приймаєте рішення, які приносять значні ускладнення у Ваше життя. Вам необхідно розробити в собі надійний «гальмівний» механізм.
ЛЛЛЛ: неконсервативний тип характеру. Ви здатні поглянути на старі речі по-новому. Для Вас характерні емоційність, егоїзм, настирливість, яка іноді переходить у замкнутість.
ЛПЛП: самий сильний тип характеру. Вас важко в чомусь упевнити. Ви з трудом змінюєте свою точку зору. Але в той же час енергійні, наполегливо домагаєтеся своїх цілей.
ЛПЛЛ: дуже схоже на попередній тип. Та ж наполегливість в досягненні цілей, схильність до самоаналізу. Але друзів знаходите важко.
ПЛЛП: у Вас легкий характер. Вмієте уникати конфліктів, любите подорожувати. Легко знаходите друзів, але часто змінюєте свої захоплення.


ПЛЛЛ: непостійність та незалежність. Ви здаєтесь м’якою людиною, але коли доходить до справи, Ви вимогливі та наполегливі.   


ВИВЧЕННЯ ФІЗИЧНОГО ТА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ'Я УЧНІВ
Анкета здоров'я
І. Чи турбує вас стан вашого здоров'я?
2. Чи вважаєте ви себе здоровою людиною?
3. Скільки разів на рік ви хворієте на застудні захворювання?
4. Чи є у вас хронічні захворювання, які саме?
5. Чи є у вас які-небудь порушення опорно-рухового апарату (кульгавість, порушення постави тощо)?
6. Чи траплялася у вас алергія (на продукти харчування, пил, ліки, квіткові рослини тощо)? Відзначте, на що саме.
7. Чи є у вас скарги на нездужання (відзначте):
• головні болі;
• поганий сон;
• дратівливість;
• болі в серці:
• стомлюваність;
• поганий апетит;
• нудота, печія;
• інші скарги.
8. Чи є у нас порушення зору?
9. Чи є у нас порушення слуху?
10. Чи трапляються у вас які-небудь неприємні відчуття при фі­зичних навантаженнях, заняттях спортом тощо?
11. Ваше звичайне самопочуття:
• чудове;
• у нормі;
• погане.
12. Чи знаєте ви про необхідність ураховувати стан здоров'я при виборі майбутньої професії?
13. Чи вважаєте ви, що вам потрібні рекомендації лікаря при ви­борі професії?


ВИВЧЕННЯ ФІЗИЧНОГО ТА ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ'Я УЧНІВ
Анкета здоров'я
І. Чи турбує вас стан вашого здоров'я?
2. Чи вважаєте ви себе здоровою людиною?
3. Скільки разів на рік ви хворієте на застудні захворювання?
4. Чи є у вас хронічні захворювання, які саме?
5. Чи є у вас які-небудь порушення опорно-рухового апарату (кульгавість, порушення постави тощо)?
6. Чи траплялася у вас алергія (на продукти харчування, пил, ліки, квіткові рослини тощо)? Відзначте, на що саме.
7. Чи є у вас скарги на нездужання (відзначте):
• головні болі;
• поганий сон;
• дратівливість;
• болі в серці:
• стомлюваність;
• поганий апетит;
• нудота, печія;
• інші скарги.
8. Чи є у нас порушення зору?
9. Чи є у нас порушення слуху?
10. Чи трапляються у вас які-небудь неприємні відчуття при фі­зичних навантаженнях, заняттях спортом тощо?
11. Ваше звичайне самопочуття:
• чудове;
• у нормі;
• погане.
12. Чи знаєте ви про необхідність ураховувати стан здоров'я при виборі майбутньої професії?
13. Чи вважаєте ви, що вам потрібні рекомендації лікаря при ви­борі професії?



АНКЕТА ОЦІНЮВАННЯ НАПРУЖЕНОСТІ
1.У мене рідко бувають головні болі після тривалої та напру­женої діяльності: так, не знаю, ні.
2. Мене ніщо не може вивести із гарного настрою: так, не знаю, ні
3. Невиконані завдання або невдачі на контрольних роботах не хвилюють мене: так, не знаю, ні.
4. Я не хвилююся і не й не відчуваю сильного серцебиття пере;: іспитом, якщо не впевнений у своїх силах: так, не знаю, ні.
5. Я заходжу на іспит у числі перших і не замислююся над ви­бором білета: так, не знаю, ні.
6. Мені не потрібно часу на обмірковування додаткового запи­тання: так, не знаю, ні.
7. Глузування однокласників не псують мені настрою: так. не знаю, ні.
8. Я спокійно сплю перед іспитами, і мене уві сні не пересліду­ють екзаменаційні мотиви: так, не знаю, ні.
9. У колективі я почуваюся спокійно і невимушено: так. не знаю, ні.
10. Мені легко організувати свій робочий день, я завжди встигаю виконати те, що спланував: так, не знаю, ні.
11. Мені важко зосередити увагу на уроці: так, не знаю, ні.
12. Відвернення викладача від основної теми занять дуже відво­лікає мене: так, не знаю, ні.
13. Мене постійно тривожать думки про майбутню тематичну або контрольну роботу: так, не знаю, ні.
14. Часом мені здається, що мої знання з того чи іншого предмета незначні: так, не знаю, ні.
15. Зневірившись виконати яке-небудь завдання, я зазвичай «опу­скаю руки»: так, не знаю, ні.
16. Я не встигаю засвоювати навчальний матеріал і це викликає почуття невпевненості у собі: так, не знаю, ні.
17. Я болісно реагую на критичні зауваження викладача: так. не знаю, ні.
18. Несподіване запитання викладача бентежить мене:  так. не знаю, ні.
19. Мене дуже турбує моє положення у класі: так, не знаю, ні.
20. Я безвільна людина, і це відбивається па моїй успішності: так, не знаю,ні.
21. Мені важко зосередитись на якому-небудь завданні або роботі, і це дратує мене: так, не знаю, ні.
22.Незважаючи на упевненість у своїх знаннях, я відчуваю страх перед тематичною роботою, співбесідою, іспитом: так, не знаю, ні.
23. Часом мені здається, що я не зможу засвоїти всього навчаль­ного матеріалу: так, не знаю, ні.
24. Під час відповіді мене непокоїть необхідність ВІДПОВІДАТИ перед аудиторією: так, не знаю, ні.
25.Можливі невдачі у роботі тривожать мене: так. не знаю, ні.
26. Під час виступу або відповіді я від хвилювання починаю заїкатися: так, не знаю, ні. 27.Мій стан багато в чому залежить від успішного виконання
навчальних завдань: так, не знаю, ні.
28. Я часто сварюся із товаришами по класу через дрібниці і по тім жалкую про це: так, не знаю, ні.
29. Мікроклімат у класі дуже впливає на мій стан: так, не знаю, ні.
30. Після суперечки або сварки я довго не можу заспокоїтися: так, не знаю, ні.
Обробка результатів: кількість відповідей «ні» (1-10 запитання); кількість відповідей «так» (1-30 запитання); кількість відповідей «не знаю» (1-30 запитання); 1/2 кількості відповідей «не знаю» (1-30 запитання).
Сумарний бал = кількість відповідей «ні» (1-10 запитання) + + кількість відповідей «так» (1-30 запитання) + 1/2 кількості відповідей «не знаю» (1-30 запитання).
Таблиця 26
Рівні
Низький
Нижчий
за середній
Середній
Вищий
за серед­ній
Високий
Юнаки
0-7
8-11
12-15
16-18
22
Дівчата
0-11
12-14
15-16
17-22
23






«Об'єм уваги»
Дивіться на малюнок протягом 3-4 секунд, потім перерахуйте пред­мети, які запам'ятались.

«Відбиток на руці»
На кожній із чотирнадцяти долонь показані місця доторкання з од­ним із чотирнадцяти предметів: дверною ручкою, олівцем, викруткою, парасолькою, зубною щіткою, молотком, чашкою, чайною ложкою, клі­щами, ключем, ножицями, пляшкою, телефонною слухавкою, електрич­ною лампочкою.
Визначте, який предмет тримала кожна рука.


Як активізувати роботу мозку.


Дуже часто мозок порівнюють з найсучаснішим комп'ютером. Однак його механізми і його робота в тисячі разів складніше. Приміром, у мозку дорослої здорової людини налічується до ста мільярдів нервових клітин, які пов'язані з усіма системами функціонування організму. Незалежно від віку, щоб зберігати ясність свідомості, бути кмітливим і володіти живим мисленням, розумова тренування важлива і необхідна. 



Інструкція
1 При будь-якому зручному випадку тренуйте свою пам'ять. Наприклад, лото, шахи, шашки, карти не просто оптимізують пам'ять, але і розвивають кмітливість і кмітливість. Не менш корисні для тренування пам'яті рішення ребусів, математичних задач і розгадування кросвордів. Вивчайте іноземні мови - один зі складних, але дієвих способів «розбудити» свій мозок. Це впливає на пам'ять, добре розвиває асоціативне мислення, покращує комунікативні навички. Втім, тренування по запам'ятовуванню можна почати з малого - наприклад, запам'ятовуйте номери телефонів, але не тільки ті, що вам необхідні в повсякденному житті, а також ті, за якими ви телефонуєте досить рідко. Якщо ви схильні до образного мислення, можна спробувати вивчити довгу байку або поему. Чим більше ви будете «завантажувати» у ваш черепної «комп'ютер», тим вищою буде його продуктивність і віддача.
2
Кілька років тому французький психолог Франциск Рошер зробив відкриття, яке в одержало назву «ефект Моцарта». Прослуховування музичних творів великого композитора Моцарта здатне поліпшити математичне мислення людини. Досліди проводилися на щурах, результати та наукові праці опубліковані на багатьох мовах світу. Так, пацюки долали перешкоди і лабіринти набагато швидше після прослуховування Моцарта, ніж після гучної музики, наприклад, композитора Філіпа Гласа. Музика - не тільки самий гармонійний спосіб підвищити свої розумові здібності, переконаний учений, але і поправити здоров'я в цілому.
3
Для мозку важлива не тільки інтелектуальна і музична їжа, а й повноцінне харчування зсередини. Вживаючи натуральні продукти, ви допомагаєте своєму мозку оновлювати клітини завдяки тому, що кровоносна система постійно доставляти поживні речовини мозку. До будівельних матеріалів належать жирні кислоти рослинного походження (наприклад, рослинне масло, горіхи) і мінеральні речовини, а саме: фосфор, мідь, сірка, цинк, кальцій, магній, залізо. Фосфор, що сприяє утворенню нових клітин мозку, в надлишку міститься в бобових, цвітній капусті, селері, огірках, редисці, сої. Сірка, що забезпечує насичення клітин мозку киснем, присутній в капусті, часнику, моркви, інжирі, цибулі та картоплі. Цинк, що підвищує розумові здібності і поліпшує склад крові, може поставлятися в організм пророщеної пшеницею і пшеничними висівками. А кальцій і залізо, що відповідають за кровотворення, достатній рівень гемоглобіну і склад крові, міститься в яблуках, абрикосах, буряках, капусті, зелених овочах, помідорах, бобових, рисі. І, нарешті, магній, відповідальний за нормальне функціонування всієї нервової системи, надходить в організм разом з мигдалем, м'ятою, цукром, оливками, арахісом і цільними зернами пшениці.
4
Кисень як не можна краще активізує роботу мозку. Достатньо кілька разів глибоко вдихнути бажано свіже повітря (на вулиці, не в замкнутому приміщенні) в той момент, коли вам потрібно «розкинути мізками». Дихати краще через ніс, сидіти слід рівно. Поекспериментуйте: спробуйте вирішити в розумі нескладну математичну задачу, сидячи в сутулість положенні і з відкритим ротом, а потім вирішите іншу задачу, але вже випроставшись і закривши рот. Різниця буде очевидною. До речі, легкої зарядки буде достатньо для того, щоб до мозку активніше стала надходити кров. Усього десять присідань, стрибків і нахилів «розбудять» мозок. Напевно ви помічали, що під час швидкої ходьби або пробіжки потік думок більш активний.
Швидкодія роботи комп'ютера безпосередньо залежить від обсягу пам'яті. Її можна збільшити кількома способами, також тут передбачені і програмні методи крім втручання в склад обладнання. 



Упражнения, которые помогут снять стресс
Эти простые упражнений помогут расслабиться и устранить из тепа зажимы и очаги напряжения. Ты можешь практиковать их в любое время, независимо от уровня физической подготовки.

1 Встань ровно, закрой глаза, прислушайся к своему телу (ощу­щаешь ли ты устойчивость?). Затем ляг на пол перпендикуляр­но к стене, поставь ноги на стену так, чтобы в нее упирались стопы, а между бедром и голенью образовался прямой угол. Расстояние между стопами такое же, как между тазобедренными суставами. Начинай давить изо всей силы стопами на стену, затем отпусти напряжение. Сделай три захода. При этом дыши произвольно, но несколько продли выдох.

2 Встань ровно, растягивая по-прежнему выдох, начни накло­ниться всем телом максимально вперед, не отрывая ступни от пола. Вернись в исходное положение. Затем начинай максималь­на отклоняться всем телом назад. Вернись в исходное положение. Сделай три захода «вперд-назад». Прислушайся к своим ощуще­ниям. Эти два упражнения помогут тебе в любой ситуации обрести почву под ногами. Делая их каждый день, ты почувствуешь себя более устойчивой как физически, так и психологически.

3 Выполняй разведение (1) и сведение (2) рук, мягко обхлопывая корпус. Это упражнение можно выполнять как угодно долго - и 10 минут, и полчаса. Главный критерий, что ты все делаешь правильно; напряжение отпускает, на смену ему приходят удовольст­вие и спокойствие.

4 Выполняй скручивания (5). Вес тела распредели равномерно на 'обе ноги. Совершай мягкие вращательные движения корпусом вправо-влево. руки при этом свободно обхватывают туловище.

5 Техника  «водоросли». Встань ровно, глаза прикрой. Представь, что ты - водоросль, которая крепко держится корнями за дно и мягко раскачивается в теплых водах. Тело само начнет плавно дви­гаться. Эта практика быстро вернет тебя в ресурсное состояние.





Методика «Гімнастика мозку»
     Ця методика – модифікація досліджень вчених Пола І. Деннісон і Гейл Деннісон. Запропоновані вченими комплекси вправ, розроблені з орієнтаціє на концептуальне розуміння взаємозв’язку фізичного розвитку, мовленнєвого становлення та навчальних досягнень особистості. В умовах навчально-виховного процесу можливе використання чотирьох груп вправ, відповідно до певної форми організації навчання дітей.
      Всі вправи виконувати відповідно до вказаного дозування. Можна використовувати одну вправу безвідносно до певної форми навчальної діяльності дітей. Але раціонально використовувати вправи у поєднанні (з метою підвищення ефективності певної форми навчальної діяльності). У цій ситуації варто використовувати таблицю 1 (див с. 64.).
Перша група вправ. До неї належать вправи, виконання яких допомагає гармонізувати функції півкуль головного мозку.
1. "Перехресні кроки". Виконують кроки, стрибки, з одночасними рухами правою рукою - лівою ногою; правою ногою - лівою рукою; бажано у музич­ному супроводі. 8-16 разів.
2. "Ледачі вісімки". Правою рукою написати знак необмеженості на па­пері. Те саме лівою. Потім обома руками. Повторити все у повітрі, витягую­чи уперед руки. Працювати м'язами бокових поверхонь тулуба. Увесь цикл вправи повторити 7 разів.
3. "Подвійний малюнок". У кожній руці - олівець. Зазначену фігуру (літеру, цифру) водночас малювати (писати) двома олівцями в різних поло­женнях і напрямках. Наприклад: "одиницю" пишемо від "носика" вгору -вниз; потім - знизу - вгору - до "носика"; тепер - права "одиниця" - "стоїть", ліва - "лежить"; а зараз - ліва "одиниця" "стоїть на голові", а права - "стоїть на ніжці" тощо. Виконувати до 5-7 різновидів завдань.
4. "Слон ". В. п. - напівприсід, ноги нарізно. Праву руку - вперед, голову -на праве плече. Потягнути руку уперед, "написати" у повітрі "ледачу вісімку", рухаючи боковими м'язами тулуба. Погляд спрямовувати за пальцями руки. Те саме - лівою рукою. Повторювати 5-7 разів.
5. "Оберти шиєю ". В. п. - сидячи, розслабитися. Видих - голову нахили­ти уперед, підборіддям торкнутися грудини. 5-7 разів виконувати повільно оберти праворуч - ліворуч. Випрямитися - вдих. Повторити 5-7 разів.
6. "Перехресні кроки сидячи". В. п. - сидячи (на стільці, на ковдрі). Імітувати їзду на велосипеді, почергово торкатися правим коліном лівого ліктя та навпаки. Виконати 16-24 рази.
Друга група вправ. До цієї групи увійшли вправи, під час виконання яких розтягуються м'язи, що допомагають утримувати вертикальне положення тулуба під час роботи, звільняють від напруги, яка виникає від довготривалої праці у положенні сидячи.
1.     "Сова ". В. п. - сидячи або стоячи. Праву руку витягнути вперед (мак­симально), лівою рукою доторкнутися лопатки (тиснути) — 3-5 с. Подивити­ся за спину через праве плече - 2-3 с. Подивитися за спину через ліве плече -2-3 с. Відвести руки і плечі назад, подивитися вгору, прогнутися - 3-5 с. Плечі уперед, подивитися вниз - 3-5 с. Випрямитися, руки вниз, розслабитися -3-5 с. Повторити те саме - в другий бік. Весь цикл вправи повторити 7 разів.
2. "Активізаціяруки". В. п. - таке саме. Підняти праву руку вгору. Тяг­нутися нею впродовж усього циклу вправи, не згинати у лікті та кисті. Ліву руку передпліччям покласти на голову, хват за праву руку нижче ліктя. На­магатися "дотягнутися" до стелі правою рукою, витягуючи її лівою. З мак­
симальною амплітудою руху "писати" певне слово, цифри тощо. Працюючи м'язами бокових частин тулуба. Відпочинок - 3-5 с. Повторити те саме -другою рукою.
3. "Згинання ступні". В. п. - сидячи, права нога зверху перехресно на ліву ногу. Згинати праву стопу у різних напрямках, а руками масувати праву голінь від коліна до п'яти, і в зворотному напрямку. Виконувати 15—20 с. Те саме - лівою ногою. Повторити цикл вправи 4-6 разів.
4. "Помпа ікр". В. п. - стоячи навпроти стільця, опора коліном правої ноги на сидіння стільця, витягнутими руками-на спинку стільця. Нахил упе­ред - видих. Посунути ліву ногу назад максимально, доки п'ятка торкається підлоги - вдих. Розтягувати м'язи ікри - 3-5-7 с. Виконати 5-7 піднімань на носок лівою ногою, активно ставлячи п'ятку кожен раз на підлогу. Коліно не згинати. Видих - на підйомі, вдих - на опусканні. Торкатися 5—7 разів лівим коліном підлоги, підніматися (видих), активно ставлячи ліву п'ятку на підлогу, ногу в коліні максимально випрямити (вдих). Відпочинок - 3-5 с. І Іовторити з другої ноги.
Третя група вправ. До цієї групи належать вправи, які підвищують енергію тіла, допомагають підключити нервові клітини до навчальної діяль­ності, активізувати увесь організм на роботу, поліпшити емоційний стан.
1. "Кнопки мозку". В. п. - сидячи на стільчику або стоячи. Долоню правої руки покласти на верхню ліву частину грудної клітини, ближче до ключиці. Масувати коловими рухами за годинниковою стрілкою. Во­дночас долоня лівої руки натискує на живіт в ділянці пупка. Виконувати 7-І 1 с. Повторити в другий бік. Увесь цикл вправи повторити 4-6 разів.
2. "Крючки". В. п. - сидячи. Покласти праву ногу на коліно лівої, заче­пити правою стопою гомілку лівої ноги. Покласти ліву руку на грудну клітку праворуч, зверху - праву руку на грудну клітку ліворуч. Долоні повернути одна до іншої, скласти їх у замок. Заплющити очі, язик притиснути до під­небіння. У такому положенні сидіти 30-60 с. Потім, за командою, розплю­щити очі, не розмикаючи пальців рук, випрямити руки і тягнутися ними упе­ред. Утримуючи вихідне положення ніг, намагатися їх підняти та тягнутися уперед. Виконувати 7 с. Розімкнути руки і ноги. Сісти зручно, перед собою поєднати долоні рук, пальці - один до одного. Потім - розставити пальці нарізно, спиратися їх подушечками, натискуючи одна на одну. Виконувати 10-15 с. Опустити руки вниз, потрусити ними розслаблено.


МУЗИКОТЕРАПІЯ
Накопичений досвід оздоровлення музикою повільно, однак впевнено, торує собі шлях до сучасного корекційно-освітнього процесу, в лікувальній педагогіці та в медицині.
Звук викликає в людині багатий спектр емоцій. Слухаючи не лише му­зику, але й спів птахів, шелест листя на деревах, звуки дощу, хвиль, людина відчуває спокій та радість. Це відбувається тому, що звук фізіологічно най­більш відчувається організмом.
З давніх часів музику використовували у лікуванні. Ще Піфагор і Ари-стотель відзначили її лікувальну дію для душі й тіла. Авіцена називав му­зику найсильнішим засобом профілактики нервово-психічних розладів. Медиками встановлено, що позитивне емоційне збудження під час звучан­ня приємних мелодій підвищує тонус головного мозку, поліпшує обмін ре­човин, стимулює дихання, кровообіг. Приємні емоції, які викликає музика, поліпшують настрій, активізують уважність, підвищують працездатність.
Музикотерапія - це ліки, які слухають. Музична терапія надає вели­кий простір щодо прояву творчих здібностей дитини. Досвід доводить, що під час занять, які насичені емоційно привабливими творчими контак­тами, у замкнутих дітей поліпшується комунікабельність, формуються на­вички спілкування. У дітей сором'язливих з'являється впевненість у собі, підвищується самооцінка. Агресивні, егоцентричні діти привчаються стри­мувати імпульсивні прояви, зважають на інтерес оточуючих.
Велике значення має тембр звучання музики. Саме він впливає на сприйняття. Гучний звук барабана дозволяє реалізувати дитині накопиче­ну в ній енергію, агресію. Мелодійний звук дзвоника заспокоює, вносить у самопочуття елемент гармонізації. Тактильну сенсорику активізують струнні інструменти. Духові інструменти стимулюють дихання, спів, го­лос, а також - розвивають дрібну моторику рук. Фортепіано має безліч знукових можливостей: великий регістровий діапазон, можливість одно­часного звучання декількох звуків та ін.
Однак, найтепліший і найприємніший "інструмент" - голос. Спів пісень час можливість створення комфортно-емоційного простору, який сприяє спілкуванню.
 Звісно, лікують і оздоровлюють не лише тембр, але і спеціально
підібрані та упорядковані звуки. Спеціально підібрані мелодії усувають гнів, досаду, поліпшують настрій. Наприкінці XIX сторіччя І. Тарханов довів своїм до­слідженням, що мелодії, які приносять людині радощі, позитивно вплива­ють на організм:
   > заспокоюють пульс, збільшують силу серцевих скорочень;
   > сприяють розширенню судин, нормалізують артеріальний тиск;
   > стимулюють травлення, покращують апетит.
   Музика, яка дратує людину, діє навпаки. Вчені помітили, що музика діє вибірково - залежно від характеру твору, від інструмента, на якому його виконують. Наприклад, гра на кларнеті впливає переважно на кровообіг. Скрипка та фортепіано заспокоюють нервову систему, а флейта розслаблює людину.
Найбільше музика впливає на нервово-психічний стан дітей. Вона знімає меланхолію, апатію, агресію тощо. Музика може полегшити сум і підвищити почуття радості; може викликати приплив енергії або допомогти заснути.
Звісно, дуже голосна музика з акцентом звучання ударних інструментів є шкідливою не лише для слуху, але й для нервової системи. Такі звуки пригні­чують нервову систему, збільшують вміст адреналіну у крові, що може викли­кати стрес. А музика Баха, Моцарта, Бетховена - антистресовий засіб.
У розвинутих країнах (Японія, Німеччина, Данія, Швеція) музикотерапія посіла гідне місце. Створені наукові товариства музичних терапевтів, го­тують фахівців такого профілю. Лікарі університетської клініки Мюнхена успішно використовують музикотерапію у лікуванні дитячого церебрально­го паралічу. До звичайного лікування лікарі додають слухання творів Бет­ховена і Моцарта, тому що добрий настрій, позитивний фон допомагають усунути виразку шлунка.
В Японії музикотерапію широко використовують для нормалізації фізичного і психічного станів людини на підприємстві, в школі, у ВНЗ. Стала музика також одним з елементів акушерства. Вагітні жінки за по­радою лікарів надають можливість своєму малюку слухати певні мелодії. Встановлено, що під час використання музикотерапії кількість ускладнень під час пологів зменшується, а малюки з'являються на світ здоровішими і спокійнішими. У шведських містечках у палатах для пологів часто звучить концерт Моцарта, а вчені вважають, що цій музиці акушери зобов'язані незвичайно низьким показником дитячої смертності.
У нашій країні до недавніх часів лікувальні можливості звуків медиками практично не використовувалися й не вивчалися. Учений А. Гуськов провів дослідження, які показали: якщо працездатність нирок знижується майже на 1/3, за допомогою звукової стимуляції, з опорою на резервні можливості людини, можна практично відновити їх діяльність. Ефект при цьому стійкий, підновлена функція утримувалася роками. Пізніше музикотерапія прекрасно виявила себе у лікуванні шлунково-кишкових хвороб, печінкових патологій.
Спеціальні дослідження довели, що найбільший збуджувальний вплив притаманний музиці Вагнера, оперетам Оффенбаха, "Болеро" Равеля, "Вес­на священная" Стравінського. Ці твори найефективніші в роботі з кволими, апатичними дітьми.
Музика та самопочуття
Почуття, яке коригують
Музичний фон
Усунення дратівливості
Друга кантата Баха, або "Місячна соната"
Угамування почуття тривоги
Прелюдії та мазурки Шопена, "Мелодія" Рубінштейна
Усунення агресивності та злості
"Італійський концерт" Баха, симфонія Ґайдна
Усунення напруги, досягнення розслаблення
Третя частина шостої симфонії Бетховена, "Колискова" Брамса, "Аве Марія" Шуберта
Примітка. Із спільних винаходів вченого-музиканта Ф. Мамана, біоло­гів та фізиків (Франція) встановлено, що на певні нотні знаки клітини ор­ганізму людини реагують по-різному:
"до " - клітина витягується удовжину;
"ре " - змінюється інтенсивність забарвлення клітини на більш яскраве. Ця нота використовується під час магічних ритуалів;
"мі" - клітина стає круглою;
"ля " - клітина рожевіє; це - універсальний звук, який сприймається до­бре всіма. Він заспокоює, розслаблює.

Наші дослідження показали 

Ми визначили, що наш мозок – це унікальна речовина, яка володіє безмежними можливостями. Але, на жаль, ні всі з нас знають, що багато наших дій просто нищать його, не даючи йому працювати на повну потужність.

Ми з’ясували, що любить наш мозок: здоровий сон, корисну їжу, рухливий відпочинок, гарну музику, фізичні вправи, логічні тренажери.
А також звернули увагу на те,  чого робити не варто, якщо хочеш довго і раціонально  використовувати можливості мозку. 14 негативних звичок для мозку: погана їжа, мала фізична рухомість, ризик черепно-мозкової травми; хронічний стрес;, негативні думки, хронічне занепокоєння або озлобленість; недолік сну; тютюновий дим; надлишок кофеїну; глюконат натрію; дія токсинів навколишнього середовища; тривале сидіння перед телевізором або комп’ютером, мобільним телефоном; надмірне вживання алкоголю.
Виокремили пріоритетні чинники збереження здоров’я мозку (якщо наш мозок здоровий, то здоровий і весь організм) є: позитивні емоції; рух і свіже повітря; проста їжа; сон, відпочинок;  творчість, цілеспрямованість.  (Рисунок 1).

Рисунок 1. «Таблиця чинники збереження здоров’я мозку»


Вибрали тест для визначення психічного здоров’я (анкета оцінювання напруженості, тест «Стан здоров’я і стрес», «На пам'ять та увагу», «Тип мислення») і виконали його    (Рисунок 2).






Рисунок 2. Виконання вправ і тестів.
Отримали таку інформацію: 60% учнів має стан напруженості вищий за середній, 30% - середній, 10% - нижчий за середній; 58% учнів мають стан самопочуття близький до погіршення здоров’я, 42% - терміново необхідно зайнятися своїм фізичним станом; 61% учнів має проблеми з короткочасною пам’яттю та увагою, а 39% - задовільний рівень (Рисунок 3).
  
  
Рисунок 3. Діаграма «Порівняльний результат на початку дослідження»
Такі результати надали нам інформацію, що учні нашої школи в більшості мають короткочасну пам'ять, неуважні, важко даються логічні ланцюги, недостатньо розвинене творче мислення. Щоб покращити ці результати, ми дізналися, що за це відповідає наш мозок, точніше його півкулі. За логічне мислення, читання, письмо відповідає ліва півкуля, а слухання музики, малювання, танці,  медитація, будь-яка робота уяви -  права півкуля.
З опорою на отримані результати первинної діагностики ми систематизували вправи психотерапевтичних методик, кінеспології до певних комплексів, які виконували три рази на добу: перед уроками, на великій перерві та у другій половині дня, під час виконання домашніх завдань.
Наводимо комплекс вправ для здоров’я мозку: комплекс вправ з методики «Гімнастика мозку», «Антистресова гімнастика», «Кнопка мозку», «Музикотерапія». Опис вправ можете знайти на шкільному блозі «Дитяча країна «Бджілка»» (http://cdorov.blogspot.com/p/blog-page_9250.html).
Так робили два місяця – з 30 листопада  по 31 січня.
По завершенні експерименту учасники експериментальної групи ще раз виконували тестові вправи.
Встановили позитивну динаміку в результатах виконання кожного тесту на 10-15%, а також - покращення стану самопочуття (Рисунок 4).

Рисунок 4. Діаграма «Порівняльний результат на при кінці дослідження»

Висновок
-                   Розроблений нами комплекс вправ для здоров’я мозку виявився ефективним, про що засвідчили результати виконання тестових завдань учнями експериментальної групи.
-                   Виходимо з пропозицією до учителів фізичної культури – вчити нас таким вправам, які збагачують потенціал мозку та підвищують його працездатність.
-                   Радимо вчителям - предметникам додати вправи на покращення пам’яті та уваги в комплекс динамічних пауз на уроках.
-                   Радимо своїм одноліткам виконувати розроблений нами комплекс вправ тричі на добу, якщо бажаєте мати здоровий і працездатний мозок.
Всім бажаємо міцного здоров’я.


Дякую за участь і допомогу в реалізації проекту активним учасникам: Павлюченка Кирилу, Цахно Леву, Коноплянко Марині, Лакєєвій Дарії, Сбітнєвій Аннє й Наталі Миколаївні, Горбовій Валентині, Орловській Ольги Геннадіївні.


Мозок на 100%

Немає коментарів:

Дописати коментар